Ten za mnou to ubrzdi. Nebo snad ne?

Precetl jsem si dalsi clanek o smart technologiich hlidajicich jak clovek ridi, ktere vyuzivaji pojistovny.

Ceka nas bajecna budoucnoust plna smart pruseru. Problem neni v hodnoceni stylu jizdy dementni technologii, ktera netusi nic o tom, jaka v tom okamziku byla okoli dopravni situace. Problem je v tom, ze manazer pojistovny naprosto nechapajici limity a moznosti technologie vezme cislo a rekne, ze se podle nej bude stanovovat pojisteni.

Diky sve neschopnosti pochopit, ze smart technologie je debilnejsi, nez hovnival po lobotomii mozna zemre ve svem samoridicim aute pote, co si auto splete igelitovou tasku s chodcem, zahamtne to v zatacce a proleti se po balisticke krivce ze srazu dolu. Ale to nikomu a nicemu nepomuze, protoze misto nej nastoupi jiny uplne stejny. Nevzdelancu je dost a lidska blbost je jediny nevycerpatelny obnovitelny zdroj.

Koukneme se na to, co se asi stane, pokud pojistovny zacnou vyzadovat takovouto krabicku v aute?

Nejdrive si lide zacnou k naucenym reflexum (Kdyz se neco deje, zastav. Jed tak rychle, abys zastavil tam, kde vidis. Sleduj tachometr, nejdulezitejsi je neprekrocit povolenou rychlost. Bacha, tady muze byt radar, neprekroc povolenou rychlost ani pri predjizdeni. Na tehle krizovatce te sanitce neuhybej, jde to jenom dopredu, maji tu kamery a vyfotili by projeti na cervenou; marod si holt pocka. To neni cervena, ale buzeracni semafor, kamera tu neni, takze to projed.) pridavat dalsi zajimave reflexy: “Neakceleruj pri tom predjizdeni moc, zdrazi ti povinne ruceni.”, “Brzdi jemne, ten chodec tam snad nevleze.” a pri najezdu ze stopky na hlavni: “On snad pribrzdi, preci vi, ze na to nemuzu slapnout kvuli pojistovne.”

Dalsi krok bude zjistit od jake akcelerace a decelerace to nameri hard acceleration a hard braking, dat si do auta merak s akcelerometrem. Pokud to zavedouv EU a USA, tak bude merak za $5 na ebayi. To mimochodem nemuze z principu byt nelegalni (v nejhorsim priapde to bude aplikace ve smartphonu, nebo vibracni motorek s akcelerometrem v naprsni kapse).

A nakonec prijde omezovac maximalni akcelerace a decelerace. Zvlast ten prvni bude trivialni, protoze vetsina aut uz je fly by wire, takze to dost mozna pujde udelat s analogovym senzorem zrychleni, jednim odporem a jednim tranzistorem pripojenym k potenciometru plynoveho pedalu. Na brzdy by slo hacknout ABS.

Namitate, ze s tim nikdo nebude chtit jezdit? To je jenom otazka cenove politiky pojistoven. Pokud to penalizuji poradne, tak s tim bude jezdit kazdy. Ostatne i dnes lidi jezdi s nevykonnymi auty, nebo s vozikem plnym materialu (model omezeni akcelerace) a dokonce i se starsimi vozy Skoda (coz je idealni model omezeni decelerace). Skoda 105 asi splni libovolne prisne podminky pojistoven bez uprav. Jenom se pak naskyta otazka, proc pak davat za auto vic nez 1000Kc.

Takze vzhuru za “vyssi” bezpecnosti provozu za pomoci “smart” aplikaci.

Pokud neverite tomu, ze “smart technology” je potreba prekladat jako “dementni technologie”, zkuste si na chvili popovidat s Alexou od googlu, nebo jinym podobnym systemem. Protoze to skoro nic neumi, tak tomu zkuste pokladat prikazy tak, aby vam to ty cinnosti naslo ve vyhledavaci (to stejne udela v pulce az dvou tretinach pripadu i vecmi, ktere umet ma).

Davejte tomu jednoduche, logicke a splnitelne prikazy. Zavolej Frantovi. Napis mail Pepovi, ze prijdu o pul hodiny pozdeji. Zhasni v obyvaku. Nastav teplotu v kocicim pelechu na dvacet sedm stupnu. A predstavte si, ze ta vec ma opravdu moznost ty vsechny veci udelat (to dneska neni problem) a ze udela to, co uvidite ve vyhledavacim policku. Docela masakr, ze?

Posted by zelenohlav