O autech se toho da napsat hodne, ale zacnu v Cechach asi nejcastejsi otazkou: Benzin, nebo nafta?
Odpoved je plyn.
Vyjdeme z predpokladu, ze uz mate auto vybrane. Vite, jakeho chcete vyrobce, miru luxusu, vybavu, vykon, stari a rozhodujete se jen mezi par motory, dost mozna mezi dvema. Naftovy a benzinovy.
Pokud je vas vysneny vuz dvoutakt se zvukem vysavace, Skoda 1000 MB za basu piv od kamarada, nebo Mercedes piano, tak si tuhle otazku asi nepokladate a tento clanek vam moc nepomuze (treba pomohou jine). Ale pokud si ale lamete hlavu nad dvouhmotovymi setrvacniky a vstrikovacimi cerpadly a o dva litry nizsi spotreba vam stoji za ty vsechny potencialni opravy a pripadne i drazsi auto (kupujete-li nove), zvazte plyn.
Plynovy motor je stejny, jako benzinovy. Snesl by o neco vetsi kompresi, ale tu mu nikdo vetsinou neda (vyjma aut rovnou zkonstruovanych na pohon CNG). Potrebuje o neco vetsi energii k zapaleni smesi, takze je potreba mit zapalovaci soustavu v poradku a jinak uz tu mame same vyhody. Mensi tlaky v motoru, misto draheho vstrikovaciho cerpadla primitivni smesovac bez pohyblivych dilu (je to vlastne spojka hadice s plynem a s nasavanym vzduchem), nebo plynove “vstriky”, ktere vyjdou na par tisic. Zadna turba, ktera se musi dochlazovat po jizde a dlouho se roztaci (pokud si umyslne nekoupite turbobenzin s jehoz prestavbou na plyn nemam zadne zkusenosti) a zadne poruchove dvouhmotove setrvacniky.
Za kolik budete jezdit? LPG stoji asi tak polovinu toho, co benzin (za litr) a spotrebu ma o kousek vyssi (cca 10%), protoze ma nizsi vyhrevnost. Vykon motoru by mel poklesnout asi o 10% u reseni se smesovacem, u vstriku je to mene, zvlaste pak pokud vstrikujete kapalnou fazi, protoze jejim vyparnym teplem ochladite nasavanou smes a tim ji dokazete nasat vice.
Aktualni cenu CNG si urcite dokazete dokazete na netu najit sami. Jen pozor, udava se za kilogram. Vykon motoru bez uprav jde o nejakych 20-30% dolu. Pro srovnani: litr benzinu ma zhruba trictvrte kilogramu a kilogram zemniho plynu bude mit vetsi vyhrevnost, nez kilogram benzinu. Energie chemicke vazby uhlik-uhlik a uhlik-vodik je priblizne stejna, ale v zemnim plynu je vetsi pomer vodiku k uhliku, nez v benzinu. A protoze vodik je lehci, vychazi vetsi vyhrevnost na kilogram. S vykonem motoru ale vyssi vyhrevnost na kilogram nepomuze, tam je dulezita vyhrevnost na litr smesi, ktera vychazi hur. Totez samozrejme plati i pro LPG, ale ten se prodava na litry a ne na kilogramy. Takze vas vlastne ani tak nezajima cena za kilo, ale cena za ujety kilometr a ta uz zalezi na typu auta (obsah motoru, prevody, otacky). Tip: Kdyz na netu najdete o kolik vic plynu si bere podobne stare a tezke auto s podobnym zdvihovym objemem motoru, tak se asi moc neseknete. Za prestavbu u klasickeho ctyrvalce date tak 25 – 40 tisic.
No a nakonec zodpovim par namitek proc to nejde, ktere se vyskytuji v diskusich. Pro nektere z vas prestavba skutecne neni prakticka, nekteri si potrebuji sami pred sebou oduvodnit, proc to neudelali uz davno a nekteri (jako treba ja) maji namitky na vsechno, protoze je proste napadnou a byla by skoda je nenapsat, ne?
Budu mit kufr plny nadrze.
- Pokud jste planovali sedana, muzete zkusit combi.
- Dejte toroidni nadrz na LPG misto rezervy. Sit cerpacek je u nas tak husta, ze do 200-300km s trochou planovani na nejakou narazite. S CNG to je trochu horsi, nadrz je vetsi a cerpacek mene.
Ono je to nebezpecne a muze to bouchnout.
- Neni chytre do te nadrze vrtat (a nebylo by to chytre ani kdyby tam byl vzduch stlaceny na stejny tlak), nicmene nadrze casto vydrzi vic, nez zbytek auta. Uplne bezpecne samozrejme neni nic, co uchovava energii, ale plyn mi prijde bezpecnejsi, nez benzin.
- Vybouchnout to muze jen po velkem zahrati coz dokaze i pitna voda treba v papinaku. Nadrz ma stejne jako papinak pojistny ventil, ktery by mel pri extremnim narustu tlaku odfouknout trochu plynu.
- V benzinove nadrzi mate nad hladinou smes benzinovych par a vzduchu. Staci jiskra a bouchne to. Par letadel uz na to doplatilo. V nadrzi na LPG mate nad hladinou totez, co pod hladinou, jenom v jinem skupenstvi. Jiskry si muzete hazet jak chcete a nic se nestane.
- V nadrzi na CNG nejsou ani dve faze – jen hodne stlaceny plyn. I ten by samozrejme dokazal bouchnout pri zahrati, ale to zahrati by bylo potreba tak velke, ze by cela nadrz davno predtim bouchla jen kvuli ztrate pevnosti oceli za vyssich teplot. A urcite bude mit podobnou bezpecnostni pretlakovou pojistku, jako nadrz na LPG.
- Pokud po vas nekdo bezne strili panzerfaustem, plynovy pohon nedoporucuji, v takovem pripade bude asi nejbezpecnejsi kun. Ten urcite nevybouchne drive, nez nekolik dni po smrti a mozna se v nem nedokaze vytvorit dostatecny tlak plynu z rozkladu nikdy. Vorvane doporucit nemohu: http://technet.idnes.cz/explodujici-velryby-u-kanady-dj3-/veda.aspx?c=A140505_160806_veda_mla
Ted dam 30 tisic za prestavbu a za rok to auto prodam, to se mi nemuze vyplatit.
- Pokud prodavate auta drive, nez s nimi najedete dost na to, aby se vam to vyplatilo, plyn pro vas asi neni. U noveho auta stejne prijdete o mnohem vice v rozdilu kupni a prodejni ceny a u stareho vam zase dalsi kupec za instalaci plynu typicky nezaplati dost navic oproti puvodnimu stavu.
- K zamysleni: za kolik za rok prodate auto, pokud se mu za pul roku podela vysokotlake naftove cerpadlo?
Komentare