Superkondenzatory

Superkondenzatory s balancerem.

Tady na videu nastaruje auto ze superkondenzatoru. To mne inspirovalo, ale jake superkondenzatory koupit? Daji se sehnat za stovku stejne jaku za dva tisice. Tak jsem zkusil ty nejlevnejsi 500F supercapy, co dokazi.

Nechtelo se mi nechtelo vymyslet balancer, ktery je nutny kvuli tomu, ze napeti na kondenzatoru nesmi presahnout 2.7V (podle typu se muze mirne lisit). Takze tam je desticka s sesti 120F supercapy a balancery. Pro 12-14V je potreba sest kusu v serii.

Z 3A zdroje se to nabiji nekolik minut. Bezny zdroj bez proudoveho omezeni by shorel, nebo by bylo nutne nabijet treba pres seriove zapojenou zarovku. Diky spatnemu navrhu balanceru napeti velmi rychle klesa (navic na kazdem kondenzatoru jinak rychle), takze za nekolik minut poklesne asi ke 12V a pak se pokles zpomaluje. Jeste po dvou dnech tam bylo 8.5V. Autozarovka vydrzi na tuhle kondenzatorovu baterii svitit prekvapive dlouho.

Nabity blok kondenzatoru jsem pripojil skutecnymi startovacimi kabely, otocil hlickem, cvaknul elektromagnet, starter vyjel do zaberu a tim cela sranda skoncila. Cekal jsem, ze nenastartuju, ale necekal jsem, ze to ten motor neprotoci ani jednou. Patrne budou nutne vyrazne lepsi superkondenzatory.

Jakou by to melo vyhodu? Olovena baterka za par let odejde. Supercapy by mely mit vyrazne vyssi zivotnost. Navic olovenou baterku nenabijete v pouzitelnem case dynamem na klicku, supercapy ano (bude to tak 10-20 minut prace, ale odjedete).

Jedna vec k zamysleni – maximalni nabijeci napeti oloveneho 12V akumulatoru 14.4V znamena, ze ma maximalne 2.4V na clanek. To je mene, nez 2.7V, ktere snese superkondenzator. Tech potrebujete sest, stejne jako je clanku ve 12V olovene baterce (ne skutecne jeden neusetrite, protoze 5*2.7V=13.5V a auta dobiji na 13.8-14.0V). Pokud by se povedlo vytahnout z baterky napeti mezi clanky (na starych zalitych v asfaltu to bylo jednoduche), tak muzete zapojit superkondenzatory zcela bez balanceru. A vysledna kombinace vydrzi vyrazne dele, nez samotna autobaterka.

Pro 6V automobily, budou samozrejme stacit tri superkondenzatory, ale asi budou potreba vetsi, protoze je vetsi odber proudu.

A co s 620Faradovou baterii superkondenzatoru, ktera nenastartuje auto? Asi skonci v tomhle serveru na vykryti kratkych vypadku napajeni.

Posted by zelenohlav

3 comments

nešlo ti to protože neumíš počítat. Nastuduj si napřed teorii a pak něco dělej. Je to mnohem levnější s dalekosáhlejšími úspěchy!

Tvoje kapacita je jenom 20F a na nastartování potřebuješ 10x tolik!

Kuchtění zdar!

A já neumím číst. OK, tak tam máš 500/6 = 80F. To je tak na trabanta.

kapacitor: s tou teorii to je trosku slozitejsi. Mas pravdu, ze kondenzatorova baterie poskladana z 6x (500F + 120F paralelne) seriove ma kapacitu pouze 103F a ne 620F, jak uvadim v posledni vete.

Ale pokud bys shledl odkazovane video, nekde mezi osmou a trinactou sekundou od zacatku bys zjistil, ze pouzite supercapy maji pouze 350F/kus, takze cela jeho baterie ma 350F/6=58.333F. Pri mem pokusu jsem je nabil na 15V, takze jsem mel k dispozici energii E=1/2*C*U^2=1/2*103*15^2=11625J. On ma 14.2V (cas ve videu 1:12), coz odpovida 5881J.

Tady: https://www.youtube.com/watch?v=8miq6sDy0wA startuje z tech samych 6x350F pri napeti 12.9V (cas ve videu 0:39), coz odpovida 4854J – to je mene, nez polovina energie moji kondenzatorove baterie.

Klicova zde totiz neni jen dostupna energie, ale i vnitrni odpor tech kondenzatoru. Vnitrni odpor tech mych (nejlevnejsich z eBaye) byl prilis velky na to, aby do starteru mohl protect potrebny proud. Proto byly tak levne.

Jak uz jsem psal, necekal jsem, ze to spolehlive nastartuje auto i kdyz jsem mel temer dvojnasobnou kapacitu. Nenastartovaly Wartburga, nenastartovaly by ani Trabanta. Chtel jsem si jenom koupit par superkondenzatoru na vyzkouseni, co to umi. Je docela prakticke umet udrzet server v behu pres kratkodoby vypadek proudu, aniz by se clovek musel starat o dalsi akumulator, nebo dokonce o celou UPS. Umozni to napriklad prepojit za behu tento server do jine zasuvky. A neni ani potreba moc spechat, za ctyri minuty se toho da stihnout docela dost. Ale relatku na to vetsinou staci par desetin sekundy.